Październik to czas rozpoczęcia nauki uniwersyteckiej. Dla dalszego rozwoju Punktu konsultacyjnego pomocy psychologicznej i duchowej podjąłem w tym roku studia podyplomowe z psychologii klinicznej w Collegium Humanum w Warszawie. Mam nadzieję i wewnętrzne przekonanie, że pomogą zdobyć kolejne cenne doświadczenia w procesie świadczenia profesjonalnego wsparcia w ramach prowadzonego cyklu rozmów na "Drodze do Wnętrza". Od marca 2022 r. rozpoczyna się nabór do nowej edycji Szkoły Psychoterapii w INTRZE. Zamierzam ponownie przejść rekrutację i tym razem na pewno się uda!
Poniżej zapraszam do zapoznania się z celem i programem tegorocznych studiów.
KOORDYNATOREM KIERUNKU jest dr Teresa Panas - Prezes Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
CEL STUDIÓW:
- Zapoznanie słuchaczy z klasyfikacją, objawami i leczeniem zaburzeń.
- Rozwijanie umiejętności i kompetencji do oceny funkcjonowania badanego i jego rodziny w różnych obszarach i środowiskach.
- Nabycie praktycznych umiejętności komunikowania i współpracy z osobą chorą i jej rodziną.
- Wykształcanie umiejętności wnioskowania klinicznego i terapeutycznego oraz współpracy w zespołach interdyscyplinarnych.
ABSOLWENCI STUDIÓW NABYWAJĄ:
Wiedzę
- uwarunkowań i rodzajów zaburzeń psychicznych
- poznawczych i behawioralnych uwarunkowań zdrowia i choroby
- profilaktyki zaburzeń
- form pomocy psychologicznej osobom z zaburzeniami psychicznymi i somatycznymi
- etycznych problemów pracy
Umiejętności
- nawiązywania kontaktu z dzieckiem i dorosłym z zaburzeniami psychicznymi lub somatycznymi
- planowania i organizowania pracy w zespole leczącym, funkcjonowania w sytuacjach trudnych
- współpracy z rodziną chorego i rodzicami dziecka z zaburzeniami zdrowia psychicznego lub somatycznego
- rozwoju osobistego – świadomości siebie i umiejętności samooceny
PROGRAM STUDIÓW
Moduł I:
- Wprowadzenie do psychologii klinicznej
- Miejsce psychologii klinicznej we współczesnej psychologii i medycynie
- Różne formy pomocy psychologicznej (poradnictwo, psychoterapia i in.)
- Psychologia komunikacji (komunikowanie się z chorym i jego rodziną – przedstawienie diagnozy, rokowania; kontakt terapeutyczny, współpraca z chorym i rodziną)
- Etyka zawodowa
Moduł II:
- Psychologia zaburzeń psychicznych
- Etiopatogeneza zaburzeń psychicznych
- Główne klasyfikacje psychologicznych problemów zdrowotnych ( ze szczególnym uwzględnieniem ICD-10 i DSM V)
- Psychopatologia ogólna
Moduł III:
- Neuropsychologia
- Struktura i czynność ośrodkowego układu nerwowego jako podstawa funkcjonowania psychicznego człowieka
- Przyczyny i rodzaje zaburzeń neuropsychologicznych oraz terapia i rehabilitacja osób z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego
- Specyficzne problemy psychologiczne osób z różnymi zespołami neurologicznymi
- Psychogeriatria
Moduł IV:
- Psychologia zdrowia i psychologia kliniczna w chorobach somatycznych
- Psychiczne, społeczne i zawodowe konsekwencje choroby somatycznej (specyfika chorób przewlekłych, terminalnych i in.)
- Koncepcja i obraz własnej choroby oraz funkcjonowanie w roli chorego
- Elementy psychoonkologii i psychologii bólu
- Wsparcie psychologiczne i psychoterapia
Moduł V:
- Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
- Zaburzenia emocjonalne, zaburzenia hiperkinetyczne (ADHD), zaburzenia ze spektrum autyzmu i zaburzenia funkcjonowania społecznego
- Depresja, próby samobójcze i inne zachowania autoagresywne
- Upośledzenie umysłowe
- Diagnoza zasobów osobistych i społecznych w problemach klinicznych dzieci i młodzieży (rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, osobowość, emocje, system rodzinny) oraz specyfika terapii psychologicznej w okresie rozwojowym
Moduł VI:
- Kliniczna diagnoza psychologiczna
- Diagnoza neuropsychologiczna dzieci, młodzieży i dorosłych
- Diagnoza osobowości (NEO-PI-R ACL, MMPI)
- Diagnoza funkcji poznawczych
źródło: Collegium Humanum