Chcę podzielić się niezwykle radosną informacją. Po dwuletnich staraniach udało mi się przejść pomyślnie wszystkie etapy rekrutacji do Szkoły Psychoterapii w Ośrodku INTRA w Warszawie. W efekcie w minionym tygodniu dowiedziałem się o przyjęciu mnie do czteroletniej Szkoły Psychoterapii. Jak trudno było się dostać może świadczyć fakt, że na ok. 300 zgłoszeń przyjmowanych jest zaledwie 39 kandydatów. W tym roku było więc jeszcze trudniej. Na rozmowy kwalifikacyjne jest zapraszanych około 80 osób z 300 osobowej grupy ubiegających się.
Od września rusza więc nowa edycja Szkoły. To dobra wiadomość dla wszystkich korzystających z naszego Punktu konsultacyjnego "Droga do Wnętrza". Po profesjonalnym i kompetentnym przygotowaniu obok rozmów wspierających duchowo i psychologicznie będę mógł służyć pomocą w procesie psychoterapeutycznym.
Chciałbym w tym momencie prosić o pomoc w zakresie materialnym lub przynajmniej o udostępnienie tej informacji każdemu kto chciałby wesprzeć tę inicjatywę. Będę bardzo wdzięczny za każdą małą cegiełkę z racji, że koszty są spore, a po doliczeniu od zeszłego roku VAT-u, jeszcze bardziej wzrosły. Wszystkie niezbędne informacje znajdziecie na zbiórce poświęconej temu projektowi: https://zrzutka.pl/seb3j8
Poniżej zamieszczam program Szkoły Psychoterapii:
CELE SZKOŁY
pełne przygotowanie uczestników do prowadzenia psychoterapii indywidualnej i grupowej w podejściu humanistyczno – egzystencjalnym
dostarczenie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności do prowadzenia psychoterapii w podejściu poznawczo – behawioralnym
przygotowanie uczestników Szkoły do korzystania z modelu psychoterapii integracyjnej
RAMOWY PROGRAM SZKOŁY PSYCHOTERAPII
Szkolenie teoretyczne
I. PODSTAWY POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ I PSYCHOTERAPII
Prowadzenie rozmowy psychologicznej
Relacja pacjent – pomagający
Prowadzenie aktywnego wywiadu
Diagnoza problemu dla potrzeb pomocy psychologicznej, podstawy psychopatologii
Zawieranie kontraktu
Udzielanie pomocy psychologicznej w kontakcie indywidualnym
Prowadzenie grupy wsparcia
Etyka pomocy psychologicznej
Prowadzenie dokumentacji – przepisy i zalecenia
Program zawiera trening interpersonalny (40 godz.), trening terapeutyczny (50 godz.) oraz konsultacje indywidualne.
II. MAPA WSPÓŁCZESNYCH KIERUNKÓW PSYCHOTERAPII
III. PODEJŚCIE HUMANISTYCZNO-EGZYSTENCJALNE
A. Wprowadzenie
Filozoficzne podstawy podejścia egzystencjalnego i humanistycznego
Koncepcje człowieka w psychologii humanistycznej
teoria rozwoju
teoria zaburzeń
Koncepcje człowieka w podejściu egzystencjalnym
koncepcja bycia w świecie (Dasein) i rozwoju
analiza bycia w świecie (Dasein) w odniesieniu do różnych zaburzeń
Przegląd kierunków i głównych postaci podejścia humanistyczno – egzystencjalnego
B. Psychoterapia indywidualna
Terapia skoncentrowana na kliencie
osobiste doświadczenia Carla Rogersa jako ilustracja jego poglądów na rozwój człowieka
analiza pracy C. Rogersa „Teoria terapii, osobowości i relacji interpersonalnych”
sposób pracy z klientem; relacja terapeutyczna; triada rogersowska
etapy terapii
analiza krytyczna terapii skoncentrowanej na klienci
Terapia Gestalt
źródła terapii Gestalt: psychologia postaci, filozoficzne poglądy i osobiste doświadczenia Fredericka Perlsa
główne pojęcia i założenia teoretyczne
koncepcja zaburzeń
proces psychoterapii; relacja JA – TY , opis technik
Gestalt dialogujący
analiza krytyczna terapii Gestalt
Psychoterapia doświadczeniowa L. Greenberga
terapia skoncentrowana na emocjach
procedury i techniki
narzędzia diagnostyczne
terapia indywidualna, terapia par
Logoterapia
osobiste doświadczenia Viktora Frankla i jego koncepcja człowieka
koncepcja nerwicy egzystencjalnej i jej etiologii
sposób pracy z pacjentem oraz metody logoterapii i analizy egzystencjalnej
analiza krytyczna logoterapii
Podsumowanie charakterystycznych cech psychoterapii humanistyczno – egzystencjalnej
C. Psychoterapia grupowa
Podstawowe założenia i cele terapii grupowej
Dynamika i fazy rozwoju grupy
Wskazania i przeciwwskazania do terapii grupowej
Praca z grupą wg terapii Gestalt
Praca z grupą wg terapii zorientowanej na klienta
Zastosowania asertywności w terapii grupowej
Zastosowanie asertywności symbolicznej w terapii grupowej
Zintegrowana koncepcja pracy z grupą
Czynniki leczące w psychoterapii grupowej
IV. TERAPIA POZNAWCZO – BEHAWIORALNA
Koncepcja funkcjonowania człowieka
Koncepcja zaburzenia i jego etiologii wg terapii poznawczo – behawioralnej
Poznawcze modele konceptualizacji problemów pacjenta
Sposób pracy z pacjentem indywidualnym
Elementy pracy z małżeństwem
Analiza krytyczna terapii poznawczo – behawioralnej
V. PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE
Podstawy teoretyczne i koncepcje rozwoju osobowości wg podejścia psychoanalitycznego i psychodynamicznego
Koncepcje zaburzeń i ich etiologii wg podejścia psychoanalitycznego i psychodynamicznego
VI. INNE PODEJŚCIA
Podstawy teoretyczne terapii systemowej
Elementy teorii pracy z systemem rodzinnym
Psychoterapia krótkoterminowa
VII. ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII WEDŁUG INNYCH PODEJŚĆ
przeniesienie, przeciwprzeniesienie, rzeczywista relacja, sojusz terapeutyczny
opór
uświadamianie sobie i wgląd
ekspresja „ja”
uczenie się umiejętności
VIII. PSYCHOPATOLOGIA, PSYCHOFIZJOLOGIA, FARMAKOTERAPIA
Zasady klasyfikacji zaburzeń psychicznych, klasyfikacja ICD-10
Badania nad skutecznością różnych rodzajów terapii w odniesieniu do poszczególnych klas zaburzeń i wynikające z tego wskazania oraz przeciwwskazania
Podstawy psychofizjologii i farmakoterapii
IX. PODEJŚCIE INTEGRACYJNE W PSYCHOTERAPII
A. Modele terapii integracyjnej
transteoretyczny model psychoterapii
model psychoterapii zintegrowanej
model uruchamiania czynników leczących
B. Diagnoza psychoterapeutycznaC. Wybór celów i metod – przygotowanie kontraktu z pacjentemD. Etapy procesu terapii i modyfikacje diagnozy oraz celów i metodE. Techniki terapeutyczne typowe dla poszczególnych etapów terapiiF. Wybrane zaburzenia psychiczne i zachowania oraz wskazane strategie postępowania terapeutycznego
zaburzenia lękowe
zaburzenia obsesyjno – kompulsywne
zaburzenia występujące pod postacią somatyczną i psychosomatyczne
reakcja na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne
zaburzenia depresyjne
zaburzenia osobowości
schizofrenia i zaburzenia typu schizofrenii
zespoły uzależnienia od substancji psychoaktywnych
zespół współuzależnienia
problemy małżeńskie i seksualne
X. ETYKA W PSYCHOTERAPII
psychoterapia jako specyficzny typ relacji interpersonalnej
relacja pacjent – terapeuta
relacja terapeuta – terapeuta
relacja terapeuta – społeczność, instytucja, organizacja
dyskusja kodeksów etycznych psychoterapeuty
dylematy etyczne w pracy psychoterapeuty
2. SZKOLENIE PRAKTYCZNO – WARSZTATOWE
I. Warsztaty
praktyka pracy indywidualnej z pacjentem wg terapii skoncentrowanej na kliencie
praktyka pracy indywidualnej wg terapii Gestalt
praktyka pracy indywidualnej wg terapii doświadczeniowej L.Greenberga
praktyka pracy indywidualnej wg logoterapii
praktyka pracy indywidualnej wg terapii poznawczo – behawioralnej
praktyka pracy grupowej wg terapii skoncentrowanej na kliencie
praktyka pracy grupowej wg terapii Gestalt
praktyka pracy nad zmianą zachowań w terapii grupowej
praktyczne konsekwencje podejścia integracyjnego
II. Superwizja
Superwizja realizowana jest w formie grupowej – uczestnik poddaje superwizji aktualny materiał swojej pracy
III. Staże
W trakcie drugiego i trzeciego roku nauki uczestnicy odbywają co najmniej 360 godzinny staż prowadząc pod superwizją pacjentów indywidualnych i terapię grupową, w ośrodkach, w których prowadzona jest psychoterapia
źródło: INTRA
Created by Darioplus